Wednesday, March 4, 2009

sad story to share~a walk to remember..



setiap orang aku kire ade kisah2 hidup yang berbeza2...dan ofcoz dlm sehappy2 mne pon mesti ade jgak sad part nye...so do i...ceh!

hidup aku nie mmg terbelit belit..penoh pancaroba serta cacamarba..tpi ttp aku tepis dgn semangat kesukanan yg aku ade..oke2..fokus!..ERM,DIMANE KITER TADI??

15 JUN 2008 ialah part yang paling..amat2..terlalu dukacitanya bagi aku..bkn sebab aku dipakse kahwin atau dpt fail dlm paper adddmath(aku dah kebal dah bab2 fail exam nie)..tetapi ayah yang aku giler punyer syg tglkan aku last forever n never turning back...tipu ar kalau aku x nangiskan..rock2 aku pon aku rase satu balang air sirap bandung gak aku nangis..

ayah aku meninggal dunia sbb kene demam denggi..pade mulenye aku x syak langsung akan jadik makin teruk..die asyik muntah2 dan boley dikire every 1 hour die kua masuk toilet..aku still relax jer..as usual,ayah aku slalu suh kiorng urut2 tgn ker..kaki ker...kepale ker..dan as usual jgk laa aku yang akan menyorok dlu...hikhikhik..penat dowh kalo urut ayah aku...sejam x cukup dowh..urat dawai ayah aku nie..dgn aku2 skali lenguh dibuat nye..tpi sekrang aku rse nyesal jgk laa sbb kurang peka dgn sume nie...kalau laa aku tau die dah x lamer...haih!

sbnrnye after ayah aku meninggal bru laa aku prasan byk jgak tanda2 die dah nk meninggl...serius!aku dlu xla percaye sgt dgn tanda2 mcm nie..bagi aku maybe kebetulan kan..tpi biler mende nie jadi kt family aku sendiri..bru laa aku phm..*sambil mengangguk2 kn kepale*..antare tande2nye ialah...(heh!dah mcm point2 macam mne nk skor all's A dlm spm plak)..

1)dulu waktu adek aku,paez nak sunat.. waktu tue adek aku drjah 4..ayah aku janji akan belikan die ps2 or ps or ape mende nak sebut menatang tu ntah..sedare2 ngan game2 nie gak laa..heh!nilai adek aku nie semahal game jer??!tpi bese ar kan janji melayu yg berketurunan taliban ayah aku hanye tgl janji..merane laa adek aku..kami2(sedaging sedarahnye)bersorak kegirangan..wah!adek aku dan jdi teruna...hak3..mmg adek aku x putus asa..ayah aku nie mmg agak pemurahnye beli itu ini utk die..ape yang die takde??semua nya ade..kecuali ppppsssss nie..game nie die mmg membanting tulang pujuk bapak aku..mmg silap besa laa kalo carik gado ngan kakaknye yg cun ini(eh!tue aku tue..)..mmg byk halangan dan pahit jerih laa kirenye nak dpt mende tue..(aku la antare halangan2 tegar)..tapi sglnye dlm sekelip mata sampai terkelip2 mate aku biler tetibe jer ayah aku nak beli kan psp utk adek aku..byg kan laa dari darjah 4 adek aku mintak tpi akhirnye waktu die form 3,impan illyana nya tercapai...heh!cemburu sggh jiwa aku..dan yang plg aku x sangke2 nye..mak aku laaa..die memang jenis x akan belikan mende2 yang menglalaikan nie..tpi malam tue jiwa mak aku tetibe jdi selembut tahu..lagi satu,waktu tue dah mlm..ayah aku nie plak skali dah kelua..mlm dah xnak kua..tpi mlm tue die ajak kua gie beli psp..pelik3!tapi aku ikot laa..mne bley anak dare tgl kat umah sorang2...bahaye!...sampai kt tesco..msk kedai game..pang pung pang berdiskus dgn apek kedai tue..at last..dpt laa adek aku peluk game bru die mlm tue..aku n ayah aku la pilih kaler nye..merah!biar nampak berani bkn berahi yer!!(bab pilih kaler tue aku tipu jer!bapak aku jer pilih kaler tue..aku telek dari belakang jer..sje nk interframe)..haaa tue laa tande pertame nye..mende yang amat ssah dpt..last2 die tunaikan..

2)aku ade sertai satu seminar skor..kt klang selama 2 hari..sbnrnye aku malas nak join sbb xde member..wawawa!tapi sbb nak jge hati parent aku..aku gie la jgk..(wahida nie baek budaknye..)hari pertama ayah aku anta..penat dowh keliling bangunan klang parade tue..punyer la susah nk carik kt mne seminar tue dibuat..masuk hari ke-2..bapak aku sruh mak aku yg anta..sbb die kate nnt mak aku kene gie sorang2 jugak..(owh..lupa nk ckp..umah nenek n atok aku kt klang..mak aku plak x igt jln nk balik umah ibundanye..slalu ayah akula pemandu pelancongnye..sekian)aku punyer laa salute mak aku..tabik sket utk mak!!sbb akhirnye utk first time dlm hidup aku dan mak aku kiorng berdue jer pegi umah nnek aku utk simpan kereta..utk gie seminar atok aku plak yg anta..hahaha..atok aku bwk mcm racer dowh..bapak laju..melayang jer rse..oke..tumpu perhatian semula!oke inila second sign ayah aku beri..die nak srh mak aku drive sendiri sbb lps nie die da x boley teman kami lagi..

3)waktu aku tgh seminar..tetibe hanset aku yg model nye N95 berbunyik..owh mesej masuk..(erm model hanset aku 33 sekupang jer..N95 tue aku nak nampak jln cerite lebeh dramatik dan sofistikated sket..)..ayah aku mmg suke anta msj mengarut2 sbelum nie..antare msj2 yang pnah dihanta sebelum nie ialah:jgn menahan berak nnti boleh menyebabkan sembelit??!!yg aku muhskilnya..KENAPE MESTI ANTA MESEJ MACAMNIE KT AKU..AKU BKN SUKE TAHAN BERAK PON!!..tapi hari tue lain sket sbb nye mesej ayah aku berbaur ilmiah..dan menjadikan mesej tue..mesey terakhir yg aku terima dari ayah aku..die hanta ayat nie kt hanset kami semua..

itulah kehidupan..semalam kita kecundang..hari ini kita bangun dan esok kita lalui fasa belajar dan jatuh pade setiap kehidupan..itulah fitrahnya..ASP Mohamed Jamel bin Nor Mat...

tanda2 akhir nie berlaku around 2 week before ayah aku jatuh sakit..
aku sgi anak..amat rindu kan die..tak dinafikan aku mmg aku selalu kene aim ngan ayah aku pasal agak "baek"perangai aku..die byk beri support kat aku biler aku jatuh..(sbb aku nie bkn setakat jatuh jer..dah terkehel sume daa)..aku igt lagi time aku dpt aku dpt result teruk time pmr..sambil makan pisang panas..(uih!sedapnye pisang panas..laper nih..)ayah aku give advice..die x marah pon..cool beb!aku mmg insaf saburoh jap!!tpi sbg manusia aku jgk mmg x mkn saman..msuk telinga kanan kua ikot telinga kiri..(aku dah puas try ttp telinga gune pengorek telinge tpi x jln gak..mcmne ek?)..aku jgk rindu time kene lecture panjang gak ngan ayah aku time aku ponteng skolah..waktu tue waktu mlm...aku kene marah aku kirer hampir setengah jam aku sbb dari mule start rancangan 'bersamamu' sampai si jac tue nyanyi "berbumbungkan angkasa kelabu..lantainya bumi retak seribu...ooo"..ayah aku kalo marah jgn laa buat maen2..terbakar bulu roma aku dgr..pergh!garang siot..
aku rindu ayah aku beri duit 15 ringgit kalau aku bersih toilet..heh!waktu tue..sume adekbradek aku tetibe jer sibok nk bersihkan toilet gak..mata duitan btoi aku rase..

aku rindu segalenye berkaitannya ayah aku..boleh katekan hampir semua perabot n pengkakas dlm umah aku nie except dapur laa..bapak aku yg pilih..sbb tue kalo aku msuk umah..rase mcm aroma ayah aku tue still ade(walaupon hakikatnya bau sampah blom buang jer aku bau..heh!)..

bab kate sti nurhaliza..siti adalah abah..abah adalah siti..tpi lain aku plak.."aku adelah ayah..ayah adalah aku"

buat ayah dari adek:

"walaupon ayah dah xde dgn kiorng..kiorng x pnah luper ayah..ayah adelah insan terbaek dlm kehidupan adek..lagi satu..adek akan improvekan bhse inggeris adek...hehehe"

al fatihah~

dari budak kiut lagi comey arena ini,

whydaaa'...






No comments: