Thursday, February 18, 2010

long journey

saban hari,hati aku meronta-ronta ingin bercuti.baru-baru ini aku telah pergi ke klang dan kuantan dan beberape hari kemudian kembali semula ke kajang.


mula-mula aku ke klang dahulu iaitu rumah haji abdullah yg dikatakan handal memasak.ada juge kabar angin mengatakan beliau pernah memegang mandat sgi tukang masak bagi sultan selangor.tetapi hal ini maseh lagi belum mendapat kesahihan sehingga kini.
kami bertolak kire-kire pkl 8 mlm.huru hare juga keadaan apabila aku menjadi org terakhir yg bru mandi.sepanjang perjalanan kami hanya di perdengarkan lagu2 era rock kapak dendangan saleem.

setibanye di kampung yg terletak di pinggiran bandar,*eceh*
misi utama lagi jitu aku ialah dapur.disane terdpt pelbagai kelengkapan rumah antare nye tv.jadi sambil melayan cerita cina semperna tahun baru aku juga mudah utk mencapai durian yg di sumbang ikhlas oleh pak teh o ais.mula-mula aku segan-segan.amik satu biji jer...lamer-lamer sikap pemalu yg begitu menebal dalam diri ini, aku singkirkan tanpe bertanding.sekali amek 2 terus.
ahh..bab-bab durian jgn fikirkan perasaan org laen..disitu kiter boleh lihat betape rakus nya manusia.

keesokan harinya aku pergi ke rumah mak mertua..eh..mak uda.
siapa mak uda ini?dia ialah adek kepade mak aku.aku ialah anak sepupu dia..anak dia dan aku adalah sepupu.atok dan anak dia ialah cucu..oh oke.kamu semua jelas tak?

tujuan aku ke rumah nya kerana beliau mengadekan tahlil.aku juga dikerah utk mengelap air-air sarsi yg tumpah gare-gare kanak-kanak kecil yg baru hendak membesar bagaikan sang juara.
disitu,along menjadi perhatian ramai kerana tidak menjamu selera..berat badan beliau juga menjadi buah mulut makcik-makcik didapur.mereka tidak menyedari bhw aku yg berade didapur turut mendengar.aku tidak salahkan mereka kerane tidak mengenali kami kerane faktor-faktor tona kulit yg berbeza.cis mereka mmg racist!

keesokan hari nya kami bertolak ke kuantan.perjalanan yg panjang dan dijamukan dgn kemalangan kereta memang memberi tekanan kepade aku selaku penumpang yg tertib.
bagi mengelak masalah emosi ini berlarutan..aku mencegahnye dgn melakukan aktiviti yg tidak sehat seperti bergambar.




kami sampai di kuantan kire kire pukul 4 petang..singgah sebentar di east cost mall.kali terakhir kami singgah di pusat membeli belah tersebut kire-kire 2 tahun yg lalu..utk membeli baju raya.
faez merasekan beliau begitu stylo dgn hanye mengenakan bju tee dan seluar track (-*-)

petang itu pule diela berjaye memperdaye nadia utk pergi ke pantai.oleh kerana begitu byk pantai yg terdapat di kuantan..jadi aku gagal mengenal pasti apakah name pantai ini.

dalam perjln pulang ke rumah pula,kami singgah sebentar di rumah nek ngah yg terletak di bentong..terimbau pula nostalgia emak pade zaman muda nya dulu..kalau diikutkan sudah acap kali emak mengulang cerita yg same.

"dulu sungai nie besar ..kat sini laa mak mandi..kat sini kencing berak sume"

dgn bangganye emak bercerita.

tapi berak?

oke fine..aku xkan masuk sungai tuh.

suasana kampung yg begitu permai mmg boleh melahirkan ilham untuk bergambar saja.

di jendela, aku sabar menunggu anak penghulu kampung dtg meminang.


aku ade terbace dlm novel..org laki suke pade perempuan yg bersifat keibuan..sila terpedaye dgn gambar ini..aku penyayang oke.


alamak hari ni dah hari jumaat..satu habuk esaimen pun x buwat lagi..camnoo nih?

No comments: