Monday, December 6, 2010

i'm korean~

didalam kesibukan rakan sebaya gigih mencari kerja sambilan pada musim cuti persekolahan ini,aku masih lagi terkandas di takuk yg lama.masih lagi memegang status anak dara sunti yg pemalas tapi mahir memasak.

pemalas aku nih dalam erti kata lain ialah pemalas mahu bangun tidur.cube kau bayangkan katil queen mak aku tuh amatlah selesa apatah lagi ditambah dgn toto yg empuk , kipas yang berhabuk dan air-cond yg sepoi-sepoi bahasa..peh,memang tak tergamak aku nak abaikan .maka tidurlah aku umpama bayi berusia 2 hari yg masih lagi berbedung.

tiba-tiba aku seakan terdengar-dengar suara2 haiwan liar terancam.. telinga yg capang tanpa dihiasi anting-anting mula memainkan peranan . external ear mula menangkap sound waves melalui pinna then pegi ear canal..cis,jgn sampai aku show off satu-satu pengetahuan science yg aku hafal!

detect punye detect sekali...

"Wwwwoi whyda bangun arr..ade org telefon tuh!!!!!"

pek.hampir-hampir aku terperosok bawah katil.suara yang mirip beruang kutub yg sedang berhibernasi itu rupe-rupenye dilah.

haih..beliau sengaja ingin mencari gara-gara dgn gua di siang hari.

jadi dgn separuh hati,aku mula bangkit menadah muka di ruang tamu lalu mencapai telefon.

"Yeoboseyo?"..eh,igtkan kat korea tadi.

"hello?"

teeeeeeeeeeet.oke aku panas! mane ade org call.

sejurus aku ingin menyambung tido,telefon berbunyi girang...cis cisdale!

aku igt ape yg penting sgt tadi!..nadia je call ajak jadi kutu rayau di kota metropolitan.namun sebagai adik yg anti social , aku menolak setelah puas menyelow talk.

selesai saja sesi slow/fast talk dgn nadia melalui talian jalur lebar,aku sambung semula tidur yg terbengkalai tadi..kali ini bilik nadia menjadi tempat R&R. sempat juga 3 ke 4 rakaat aku lelap.lalu aku bangun apabila along pulang dari membeli goreng pisang di gerai pakcik yg belagak goreng pisang die PM pon makan*adjective tanak panjang pulak*.

bangun-bangun terus mengadap pisang panas...colgate dgn berus gigi bukan lagi menjadi subject utama.apabila sudah enak2 bersantai minum petang,mula lah Puan norlia start bukak cerita zaman beliau masih lagi bergelar remaja yg naive.emak kalau bercerita,hikayat zaman perang dunia kedua pon habis di covered nye.otak aku yg sememangnya sudah sedia padat dgn 'general knowledge' ini,makin mampat jadinya.

daripada cerita zaman makan air batu kepal sampai ke zaman beliau kumpul duit 50 sen beli mainan.habis sume aku dengar dgn penuh perhatian.karang kalau tak dgr mak aku anta video2 emo kat facebook aku, payah!

mak aku cerita zaman dulu2 ade nenek2 sedare die kawen dgn abg ipar sbb isteri die meninggal.pastu ade yg suami meninggal la..campur tolak mcm tuh laa lebih kurang ceritanya.

pastu mak tye aku mende tuh org panggil 'ganti tikar' ke?
aku cakap tak..tuh org panggil 'gulung tikar'.
suasana blur seketika..gulung tikar bukan membawa maksud muflis ker?

ahh,mak suke buwat aku depress dgn simpulan bahasa yg boleh menyimpul otak aku.

aku tanye"dorang tak kisah ke kahwen macam tuh?"

"org dulu-dulu hidup susah so tolong2 lah.masing2 ade anak kire mcm saling menjaga kebajikan". macam tuh lah lebih kurang mak aku cakap.

"kirenye dorang tak bercintalah! woh, kalau adek x boleh xde cinta nih !" tukas aku penuh emosi.

"ah,awak tuh byk tgk citer korea!" peh, kene sepam dari along.

ehehh..malu saya.

selain tidur, melakukan maraton movie korea juga antara routine saya sejak akhir-akhir ini.
siap ade pelakon favourite lagi..

oke.gila creepy aku nih.

baiklah aku akhiri esei ini dgn dua rangkap video yg merupakan movie dan videoclip korea kegemaran pada segmen ini dan di dgr ulang2 di laptop tanpa rase jengkel .

selamat tahun baru islam semua.



No comments: